Artikler2021-01-14T10:26:37+00:00

ARTIKLER

1112, 2017

Hopspots til alle aldre

"Barnet kommer jo op i os" - HOPSPOTS TIL ALLE ALDRE af Katrine Sejer Sørensen Hopspots bruges i dag flere steder udover den danske folkeskole, nemlig også på specialskoler, i børneterapien og nu også i sundhedscentre. På baggrund af efterspørgsel efter vores Hopspots fra andre områder end skolerne, som indtil nu har været vores primære fokus, har vi i løbet af de seneste måneder undersøgt, hvad Hopspotsene kan bidrage med til en ældre målgruppe, og vi har fået rigtig god respons. Undersøgelserne har blandt andet bestået i brugertests med seniorer og interviews med fagpersoner, som også har afprøvet Hopspotsene. Blandt andet på Hjørring Sundhedscenter er Hopspots blevet implementeret til stor glæde for både yngre og ældre borgere i Hjørring. Her bliver Hopspots både brugt til interaktiv træning for borgere med hjerneskader og demens til børnehold og genoptræningshold. Vi har interviewet Lene Ellgaard fra Hjørring Sundhedscenter [...]

409, 2017

‘Den øde ø’ – et interaktivt Robinson Crusoe-eventyr på Godsbanen

'Den øde ø' - et interaktivt Robinson Crusoe-eventyr I løbet af Aarhus Festuge har 500 skolebørn i alderen fra 9 til 16 år deltaget i et klassisk Robinson Crusoe-eventyr i området uden for Aarhus Godsbanes Perron 2. Børnene har testet Child Experience Designs nye interaktive adventure og overlevelsesspil 'Den øde ø', der kombinerer en eventyrlig introduktion til klassiske samfundsfaglige problematikker med aktiv leg og story telling. I praksis foregår 'Den øde ø'-spillet dels på en iPad, hvor børnene i tekst og billeder får fortalt en klassisk Robinson Crusoe-fortælling, dels på nogle interaktive brikker (hopspots), som børnene skal anvende på forskellige måder i forbindelse med løsningen af fysiske samarbejdsøvelser. Den øde ø-spillet introducerer børnene for en lang række meget forskelligartede sociale dilemmaer og samfundsproblematikker, og fortællingen om de skibbrudne børn kan ende på forskellige måder, alt efter hvordan børnene vælger at håndtere udfordringerne på 'Den øde ø'. I løbet [...]

706, 2017

Når man kan lege med litteraturen

Når man kan lege med litteraturen af Charlotte Papsø Efter 20 år som folkeskolelærer i blandt andet dansk og billedkunst, har jeg efterhånden prøvet en del forskellige forløb, emnearbejde, tværfaglige og differentierende med forskelligt udfald. Jeg elsker at arbejde med romaner og ser det som en udfordring at finde nye veje ind i litteraturen både for mig og eleverne. Jeg fik lov til at prøve Hopspots’ bud på bevægelse i litteraturundervisningen af med spillet “Lakridsmanden”, som er baseret på en roman af Louis Jensen. Målgruppen er mellemtrinnet og meget belejligt underviser jeg  2 meget livlige 5 klasser i billedkunst.  Jeg læste romanen først og tænkte i den forbindelse på hvilke områder man som dansklærer ville arbejde med i undervisningen, personkarakteristikker, miljøbeskrivelser, resume og læsning mellem linjerne og med den viden, skabte jeg baggrunden for at spillet kunne begynde. Jeg lavede en stor Lakridsmand [...]

1502, 2017

BETT show i London

BETT show i London I uge 4 har Hopspots været afsted til BETT show i London. BETT står for British Educational Training and Technology show som afholdes i januar måned hvert år. Der er rig mulighed for alle i undervisningssektoren for at få nye ideer og inspiration til nye måder at bruge teknologi på, i undervisningen. På messen har vi både mødt de helt store firmaer som: LEGO, INTEL, MICROSOFT, men også mindre og nyopstartede firmaer. Vi stod sammen med alle de nye firmaer og det har været en kæmpe oplevelse! Der var samlet så mange nye ideer i ét rum og det boomede af aktivitet. Det har været et eventyr at være på opdagelse i BETT FUTURE området, vores område. Selv lærere, skoledere og distributører fra hele verdenen fandt stedet meget inspirerende. Hele verden var med! Vi kom i snak med folk fra [...]

1101, 2017

Vinderskolen

Vinderskolen ser frem til at kombinere leg og læring i undervisningen! STORT TILLYKKE til vinderskolen, Egebakken Specialskole i Aalborg, som har vundet et Hopspots sæt i en måned! Kenneth Vestergaard som er skoleder på Egebakken har givet udtryk for, at hopspots nok skal blive et hit på skolen. Selv pædagogerne har haft stor fornøjelse af, at prøve hopspots på demonstrationsdagen. Vi har spurgt Kenneth Vestergaard om hvad hans tanker var omkring bevægelse i skolen og hvordan de vil bruge Hopspots. Bevægelse i skolen er meget vigtig og det hænger sammen med indlæringen, derfor mener han, at Hopspots vil være med til at fremme indlæringen hos børnene. ”Bevægelse og indlæring, krop og hjerne hænger sammen”, siger skolelederen Kenneth Vestergaard. Det er vigtigt at børn kan få lov til at lege mens de lærer, og omvendt, at de lærer mens de leger. [...]

712, 2016

Hopspotsmetoder – kom i gang med Hopspots

SKOLERNES HOPSPOTSMETODER Vi ved, at det er varierende, hvordan de forskellige skoler og institutioner implementerer Hopspots i hverdagen og dermed inkluderer digital teknologi og bevægelse i undervisningen. Selvom vi tilbyder sparring og opstartshjælp, er det dejligt at se, at skolerne selv er gode til at finde en rytme, der passer dem og deres børn. Vi har samlet et udsnit af Hopspots-metoder fra nogle af de skoler, der er i gang med at hoppe sig kloge. Det kan være, at det kan inspirere andre til at komme i gang med Hopspots. På Uglegårdsskolen i Solrød bor Hopspots på læringscentret. Britt er IT vejleder og tovholder på Hopspots, samt den, der sætter de andre lærere i gang med at bruge spillene. En gang om ugen kan interesserede lærere booke en gang Hopspots undervisning for deres elever. På den måde får lærerne erfaring med hvordan Hopspots [...]

2511, 2016

Specialskolen Stensagerskolen: ”Hopspots rammer plet!”

Specialskolen Stensagerskolen: ”Hopspots rammer plet!”   Vi er meget glade for, at Hopspots skaber værdi for så mange forskellige børn på skoler landet over. På specialskolen Stensagerskolen i Viby uden for Aarhus er børnene vilde med Hopspots, og de bruger det flere gange om ugen. Vi har snakket med Randi, som underviser 3. Klasse. Randi har skemasat brugen af Hopspots og anvender det to dage om ugen sammen med sin 3. klasse i forbindelse med idræt. Randi har indført Hopspots, fordi ”der skal være noget andet end bare det at løbe”. Hun var positivt overrasket over, hvor godt Hopspots virker og over hvor meget børnene faktisk rør sig. Med Hopspots kan børnene holde fokus i op til en time, hvor de normalt mister motivationen efter 10-15 minutter. De er helt færdige efter en time med Hopspots, siger Randi. ”Hopspots er en rigtig god mulighed [...]

2211, 2016

FlowDance – et co-creation samarbejde

Flowdance – et co-creation samarbejde mellem CxD, junior designers og musikere D. 18 november besøgte vi 8. Klasse på Uglegårdskolen i Solrød, hvilket vi havde glædet os meget til. Klassen har tidligere været med i en konkurrence om at opfinde et spil til Hopspots. De konkurrerede mod tre andre skoler i Danmark og Sofie Østergaard fra DR Ramasjang kårede Uglegårdskolen som vindere med deres idé til spillet FlowDance. FlowDance er et spil der kombinerer dans og musik. Ved at hoppe på de forskellige Hopspots brikker kan eleverne skabe deres egne rytmer inden for pop, swing, jazz og middle eastern musik. Rytmerne indspilles og bruges efterfølgende til at koreografere en dans. Genrerne er ikke tilfældige. De har gennemgået en nøje udvælgelsesproces. Via Youtube har eleverne fundet forskellige genrer og koreografier og afprøvet dem. Det var eksempelvis Youtube videoen Yalla Habibi, der inspirerede [...]

1111, 2016

LEG, LÆRING OG LAKRIDS

LEG, LÆRING OG LAKRIDS Normalt handler danskundervisningen om at sidde stille, lytte og svare på lærerens spørgsmål. Men ikke denne dansktime. Denne dansktime skulle eleverne være fysisk aktive, medskabende og kreative.  Tirsdag d. 8 november gik vi vinteren i møde med en spændende co-designing workshop i Dokk1’s hyggelige lokale Æsken, der lægger op til læring, samskabelse og kreativitet. Vi var spændte på, hvad de inviterede skolebørn sagde til vores nye interaktive fortællespil, Lakridsmanden. Til workshoppen havde vi inviteret 6. klasse fra Engdalsskolen, der i forbindelse med danskundervisningen skulle afprøve om en historie giver mening, når den præsenteres i bidder og uden for kronologi Hopspots’  nye interaktive historieoplevelse Lakridsmanden. Dette skete i samarbejde med historiens forfatter Louis Jensen. Lakridsmanden er en spændende historie om venskab, mystik og forelskelse i provinsen. De 25 elever blev inddelt i fem grupper: Eleverne blev bedt om at agere [...]

Go to Top