Flowdance – et co-creation samarbejde mellem CxD, junior designers og musikere

D. 18 november besøgte vi 8. Klasse på Uglegårdskolen i Solrød, hvilket vi havde glædet os meget til. Klassen har tidligere været med i en konkurrence om at opfinde et spil til Hopspots. De konkurrerede mod tre andre skoler i Danmark og Sofie Østergaard fra DR Ramasjang kårede Uglegårdskolen som vindere med deres idé til spillet FlowDance.

FlowDance er et spil der kombinerer dans og musik. Ved at hoppe på de forskellige Hopspots brikker kan eleverne skabe deres egne rytmer inden for pop, swing, jazz og middle eastern musik. Rytmerne indspilles og bruges efterfølgende til at koreografere en dans.

barn som producent

edtech

Genrerne er ikke tilfældige. De har gennemgået en nøje udvælgelsesproces. Via Youtube har eleverne fundet forskellige genrer og koreografier og afprøvet dem. Det var eksempelvis Youtube videoen Yalla Habibi, der inspirerede til den mellemøstlige genre. De genrer, hvortil eleverne ikke kunne skabe en dans, blev fravalgt. Til slut stemte eleverne om de tilbageblivende musikgenrer. Musikken til FlowDance er produceret af musiker Jan Kaspersen og musiker og syrisk flygtning Maher Mahmoud, der spiller i The Orchestra of Syrian Musicians.

Der er sket meget siden sidst – både med udviklingen af spillet og med vores junior designers. Vi vendte tilbage til skolen for at opdatere eleverne på udviklingen, teste spillet i samarbejde med dem og få inputs og gode ideer til videre udvikling og eksponering.

Vi startede med at prøve spillet. På pigernes opfordring lagde vi ud med pop-genren. To af pigerne smed den ene sko og satte gang i instrumenterne ved at træde på brikkerne. De var enige om at det var ”sejt” og at det ”lød nice”.

flow dance

Drengene var lidt svære at få op at stolene. Men det var ikke noget, lidt middle eastern musik ikke kunne klare, og også to drenge lavede en rytme.

Vi kom i gennem alle fire genrer, og det var ikke altid lige nemt, at få det hele synkroniseret og skabe lækre tunes.

Eleverne kunne genkende deres originale ideer og tanker i spillet, og de synes, at det var blevet rigtig fedt.

Siden ideen til spillet opstod, er der sket noget med målgruppen. Der var i klassen enighed om, at spillet nok mest er velegnet til de mindre klasser og i musikundervisningen. Lysten til at hoppe og danse foran sine klassekammerater er ikke så stor, når man går i 8. Klasse.

Eleverne ville gerne fortælle verden om Hopspots og videreformidle historien om deres opfindelse af spillet FlowDance. Vi brainstormede kanaler og fandt frem til, at DR Ultra er en god mulighed for at komme i medierne, fortælle historien og nå den lidt yngre målgruppe.

FlowDance er færdigudviklet og klar til brug i det nye år. Vi siger mange tak til 8. Klasse på Uglegårdskolen for at meddesigne Hopspots, og vi glæder os til at besøge dem igen!

Loading...
2018-02-09T20:47:15+00:00

About the Author:

Hopspots er et interaktivt læringsmiddel, med tilhørende spil og øvelser. Man kan også selv indtale lyde til spillene, så det tilpasses det enkelte barn. Hopspots er 12 fysiske brikker, der skal skabe bevægelse i arbejdet med grovmotoriske øvelser til børn med blandt andet ADHD og ASF. Brikkerne lyser og i samspil med en iPad sætter spillet gang i bevægelse og sproglæring.

Er Hopspots noget for jer?

Find ud af det – ganske gratis. Vi kommer meget gerne ud til jer, og giver en gratis og uforpligtende fremvisning af Hopspots. Udfyld formularen, så kontakter vi dig.