Bevægelse i Matematik med Hopspots

Hopspots kan bruges til at lære mange forskellige ting i matematik. Her på siden kan læse, hvad det fx kan være.

Lær rækkefølger med Hack din Brik

hack_din_brik_hopspotsI Hack din Brik kan børn og lærere selv programmere brikkernes lys og lyd gennem spilskærmen på iPad’en. Under de 12 forskellige brikker, der vises på skærmen, vælger spillerne lysmønstre eller lyde til hver brik, eller de kan bruge optagefunktionen og indtale deres helt egne lyde. Spillet er en åben platform, hvor I kan bestemme præcist hvilket indhold, der skal være på hver enkelt brik. Dette giver en utrolig stor frihed ift. anvendelsen af spillet – så lad kreativiteten få frit løb og afprøv mulighederne i Hack din brik.

Eksempler til Hack din Brik i Matematik:

Øv rækkefølger og indtal fx…

  • Talrækker – “1, 2, 3, 4, 5” osv.
  • Tabeller – fx 3-tabellen: En brik siger ”3”, en anden siger ”6”, ”9” osv.
  • Osv.

…til brikkerne, spred dem tilfældigt ud og hop så på brikkerne til du har fundet den rigtige rækkefølge.

Lær makkerpar i matematiktimen

mix_n_match_hopspotsI Mix’n’Match kombineres lyde med billeder og kropslig bevægelse. Det er en form for aktivt “vendespil”, hvor eleverne skal finde ting, der passer sammen i par. Når du træder på én brik, afspilles der fx et ”7” og så er opgaven at finde den brik, der siger ”3” for at lave et par i et spil med 10’er venner. Eleverne træder derefter på en ny brik med tilhørende lyd og billede og efterhånden, som spillet skrider frem, gælder det om at huske de forskellige brikkers lyde og placeringer og lave flest par.

Eksempler til Mix’n’Match i Matematik:

Lav fx par med:

  • Tal-venner/10’er venner – fx ”3” og ”7”
  • Regnestykker og deres løsning – fx ”3+5” og ”= 8”
  • Ligninger og deres løsning
  • Osv.

Spil til alle skoletrin og fag

Når I selv laver spil i Hack din brik eller Mix’n’Match, kan I sænke eller højne sværhedsgraden, således at spillene kan bruges til både indskolings-, mellemtrins- og udskolingselever. Med spillene er det muligt at aktivere en hel klasse på én gang, såfremt klassen deles ind i grupper der fx producerer spil til hinanden i timen. Der vil altså på skift være én gruppe, som spiller spillet på Hopspots, imens de andre grupper arbejder med at lave relevante spil til undervisningen i app’en.

Hopspots spillene dækker helt fra indskoling til udskoling, da I selv kan producere indhold i nogle af spillene. Hvis I selv producerer indhold, kan I bruge dem til både de helt små og de store skolebørn. Det tager kun 5 min at indtale sit eget indhold til spillene, så I er lynhurtigt i gang med at spille dine egne spil målrettet til undervisningen. Læreren kan enten producere spil til eleverne forud for undervisningen eller inddrage eleverne i processen, så de får medejerskab over og bliver digitale producenter af læringsmateriale.

Kom i gang med bevægelse i Matematik på 5 min

Forskning viser, at bevægelse fremmer indlæringen, fordi blodgennemstrømningen til hjernen stiger og man derved oplever mental skarphed og øget fokus. Hopspots er et læringsmiddel til netop at kombinere bevægelse og læring – og det tager kun 5 min at komme i gang!

Book en gratis og uforpligtende fremvisning for at høre mere, om hvordan Hopspots kan bruges i din institution. Du er også meget velkommen til at kontakte os med spørgsmål på: info@hopspots.dk eller 31 13 26 18.