Artikler2021-01-14T10:26:37+00:00

ARTIKLER

1904, 2021

Faglighed trivsel og bevægelse er topprioritet lige nu

Faglighed, trivsel og bevægelse er topprioritet lige nu   ”Vi vil gerne booste trivslen og sætte fokus på dette efter den lange nedlukning. Derfor går vi nu i gang med Hopspots på flere årgange, og håber at dette også kan hjælpe med at få implementeret mere bevægelse i undervisningen” – Skoleleder, Aarhus. Under Corona-nedlukningen har både fagligheden og trivslen ude i landets folkeskoler taget et ordentligt dyk, fordi børnene har siddet hjemme bag en computerskærm og modtaget undervisning, langt væk fra deres kammerater og fælleskab. Det kan mærkes nu, og derfor er Regeringen som bekendt også kommet på banen med en række indsatser som skal styrke fagligheden og trivslen i landets grundskoler frem mod sommeren 2021. Nu gælder det altså om at sætte ind de næste par måneder, så eleverne kan komme tilbage på rette spor og er klar til at give den gas til efteråret, hvor [...]

712, 2020

Coding Class med Hopspots code:kit

Københavnske skoleelever opfinder spil til code:kit Trine Nedergaard Petersen, Læringsredaktør hos Hopspots Kan børn hjælpe virksomheder med kodning? Dét kan de i hvert fald, fandt vi ud af til årets Coding Class forløb. Der blev blandt andet kodet et spil, hvor man kan lære om komplimentærfarver, mens man bevæger sig, og flere sjove spil, som du kan se nedenfor. I oktober og november deltog vi fra Hopspots i Coding Class i København med vores nyeste produkt code:kit. ”Coding Class er et projekt, som skal få børn og unge til at blive klar til at agere i den digitale verden, så de kan være en aktiv del af vores arbejdsstyrke og i vores samfund. Det gør vi ved at lære dem at være kreative og skabende med IT. De skal kode spil.” Læs mere om Coding Class på deres hjemmeside. Coding Class er skabt [...]

1202, 2020

Den bedste læring er den, vi selv laver

Den bedste læring er den, vi selv laver Sophie Schiøtt, praktikant hos Hopspots Den 6. februar summede Asgård-skolen i Køge af spændte elever og nye idéer. Der var nemlig Iværksættermesse for skoler fra hele kommunen, og det betød en dag dedikeret til elevernes tanker om, hvordan vi kan løse problemer som madspild, manglende læselyst og klimaforandringer. Da fokus var på innovation og kreativitet, var vi fra Hopspots blevet inviteret til at facilitere workshops for eleverne. Vi så en spændende mulighed for at give eleverne chancen for at være opfindere, programmører og undervisere på én gang. Ved hjælp af “Hack din brik” kom de i gang med at lave deres egne læringsspil! “Men hvordan lærer man egentlig af det der?” Vi startede med en introduktion af Hopspots’ mere lette og hurtige spil for at give eleverne et indblik [...]

512, 2019

Rapport: Børn og unge bevæger sig for lidt i skolen

Rapport: Børn og unge bevæger sig stadig for lidt Nye undersøgelser viser, at danske skolebørn trods en skolereform med 5 år på bagen stadig ikke bevæger sig nok i skolen. Læs videre og få tips til bevægelse i undervisningen. Hvorfor skal eleverne bevæge sig i undervisningen? Den nyeste skolereform fra 2014 kræver, at eleverne er fysisk aktive i 45 min hver eneste skoledag, og derudover viser forskningen også, at bevægelse øger indlæring, fysisk og mental sundhed samt motivation, trivsel og læringsglæde. Ifølge Undervisningsministeriets seneste statustjek på skolereformen i december 2018, oplever både lærere og pædagoger i højere grad end tidligere, ”at motion og bevægelse gør eleverne mere læringsparate, og at der er en positiv sammenhæng mellem brug af bevægelse i undervisningen og elevernes faglige og generelle trivsel”, hvorfor der er tydeligt incitament for at sikre, at kravet om bevægelse opfyldes. [...]

1511, 2019

Kometen i bevægelse: SFO i Brovst vinder konkurrence

Kometen i bevægelse: SFO vinder stor konkurrence Pressemeddelelse Brovst SFO Kometen har vundet et sjovt interaktivt læringsmiddel til en værdi af næsten 20.000 kr. Præmien skal gøre det både nemmere og sjovere at få bevægelse og læring ind i hverdagen. Hopspots, som læringsmidlet hedder, er interaktive spil på lysende brikker, der er koblet til en iPad, hvor lyd, lys og bevægelse engagerer børn i deres undervisning. Det var en ven af SFO’en, som i al hemmelighed lagde et lod i puljen i en landsdækkende konkurrence om at vinde Hopspots. Da det var den Nordjyske SFO, som blev trukket ud, kom det derfor som lidt af en overraskelse. Men de havde før drømt om at få Hopspots til matriklen, så det var en meget velkommen præmie. - Vi ser helt vildt frem til det! Børnene glæder sig også rigtig meget til at komme i gang [...]

511, 2019

Motion bliver en leg med Hopspots til udviklingshæmmede

Motion bliver en leg: Hopspots til udviklingshæmmede Som en del af Vejle Kommunes projekt med at teste træningsteknologier på velfærdsområdet, har vi i botilbuddet Højbo-Solsikken i Give testet Hopspots det sidste halve års tid – og feedbacken er ikke til at tage fejle af: Én borger sagde, ”Det er så sjovt, at jeg kommer til at grine”, og som pædagog Kenneth Yde, fra Højbo-Solsikken, fortæller, ”Så er vi nået langt [når borgerne siger sådan]”. Vejle Kommune investerer i velfærd I Vejle Kommunes plejecentre, bo- og aktivitetstilbud er der fokus på at skabe mere fysisk aktivitet og socialt samvær i dagligdagen. Derfor har kommunen siden 2012 investeret i velfærdsteknologi og fornyligt testet en række nye træningsteknologier. Siden 2012 er der i alt blevet afprøvet ca. 70 teknologier. Målet med velfærdsteknologierne er at få flere til at være fysisk aktive, både i antallet af gange, intensitet [...]

2509, 2019

Bevægelse i klasselokalet: Elever hopper sig gennem danskundervisningen

Bevægelse i klasselokalet: Elever hopper sig gennem danskundervisningen med Louis Jensen Af Trine Askjær-Jørgensen - Kommunikation 6.y på Vestermarkskolen i Odder har hoppet sig gennem to ugers danskundervisning. De har nemlig spillet det interaktive Hopspots-spil “Lakridsmanden”, hvor eleverne har lært med både øjne, ører og krop. “Det faglige hænger bedre ved, når man får lov at komme op at stå og gøre noget andet”, fortæller dansklærer Sisse Jensinius. Lakridsmanden er en ny type interaktiv fortælling, hvor læseren er detektiv og aktivt medskabende i fortællingen med hjerne og krop på samme tid. Spillet spilles på Hopspots, der består af 12 trådløse brikker, forbundet til en app på iPad og en højtalerstander. Eleverne i 6.y på Vestermarkskolen i Odder ved Aarhus har spillet Lakridsmanden i dansktimerne i to uger. To uger, der blev afrundet med, at de selv lavede slutninger til den interaktive fortælling. “Vi kan samarbejde [...]

1809, 2019

Science Gym i Sverige: “Hopspots er kreativ læring gennem bevægelse”

Hopspots en del af nyt Science Gym i Sverige Af Trine Askjær-Jørgensen - Kommunikation Tilbage i april deltog Hopspots på SETT-messen i Stockholm i Sverige, hvor jeg stod på Lekolars stand og viste Hopspots frem til masser af interessede besøgende. Her fik jeg af flere omgange besøg af Caroline og hendes kollegaer fra Region Kronoberg i Sverige. De faldt alle pladask for Hopspots og synes det ville passe helt perfekt ind i deres kommende Science Gym, som skulle åbnes her til sommer. Kort efter messen i Stockholm hørte jeg fra Caroline, som var klar til at komme i gang med et sæt Hopspots i Sverige. Så klar endda, at vi sendte det op til dem midt i sommerferien, før vi havde tid til at give dem opstartskursus. I august besøgte vi så Caroline og kollegaerne i Sverige, hvor vi fik sat dem alle ind i [...]

1408, 2019

Hopspots del af Litauisk innovationsprojekt

Litauen: Hopspots del af nationalt innovationsprojekt! Gode nyheder fra Litauen! Hopspots skal være en del af et nationalt innovationsprojekt, som bliver udført i samarbejde med Education Development Centre. EDC er den største institution tilknyttet Ministeriet for Uddannelse, Videnskab og Sport i Litauen, og giver uddannelsesstøtte inden for felterne førskole, folkeskole og almen uddannelse.  Projektet starter 15. september og varer 4 måneder. Målet med projektet er at gøre skoler fortrolige med moderne innovative læringsmidler, og at lære af den måde de bruger dem på, så der på sigt kan implementeres flere nye læringsmidler i skolerne. Det nationale projekt fokuserer på 4 områder: Innovation i sproglæringsprocessen Innovation i matematik- og IT-uddannelsesprocessen Innovation i humaniora- og teknologi-uddannelsesprocessen Innovation i folkeskole-uddannelsesprocessen 16 forskellige litauiske skoler er blevet udvalgt - 4 til hvert af innovationsområderne. Læs mere om projektet på engelsk, her. Education Development Centre i Litauen Hopspots [...]

Go to Top