Artikler2019-11-26T16:33:17+00:00

ARTIKLER

512, 2019

Rapport: Børn og unge bevæger sig for lidt i skolen

december 5th, 2019|Hopspots blogs|0 Comments

Rapport: Børn og unge bevæger sig stadig for lidt Nye undersøgelser viser, at danske skolebørn trods en skolereform med 5 år på bagen stadig ikke bevæger sig nok i skolen. Læs videre og få tips til bevægelse i undervisningen. Hvorfor skal eleverne bevæge sig i undervisningen? Den nyeste skolereform fra 2014 kræver, at eleverne er fysisk aktive i 45 min hver eneste skoledag, og derudover viser forskningen også, at bevægelse øger indlæring, fysisk og mental sundhed samt motivation, trivsel og læringsglæde. Ifølge Undervisningsministeriets seneste statustjek på skolereformen i december 2018, oplever både lærere og pædagoger i højere grad end tidligere, ”at motion og bevægelse gør eleverne mere læringsparate, og at der er en positiv sammenhæng mellem brug af bevægelse i undervisningen og elevernes faglige og generelle trivsel”, hvorfor der er tydeligt incitament for at sikre, at kravet om bevægelse opfyldes. [...]

1511, 2019

Kometen i bevægelse: SFO i Brovst vinder konkurrence

november 15th, 2019|Hopspots blogs|0 Comments

Kometen i bevægelse: SFO vinder stor konkurrence Pressemeddelelse Brovst SFO Kometen har vundet et sjovt interaktivt læringsmiddel til en værdi af næsten 20.000 kr. Præmien skal gøre det både nemmere og sjovere at få bevægelse og læring ind i hverdagen. Hopspots, som læringsmidlet hedder, er interaktive spil på lysende brikker, der er koblet til en iPad, hvor lyd, lys og bevægelse engagerer børn i deres undervisning. Det var en ven af SFO’en, som i al hemmelighed lagde et lod i puljen i en landsdækkende konkurrence om at vinde Hopspots. Da det var den Nordjyske SFO, som blev trukket ud, kom det derfor som lidt af en overraskelse. Men de havde før drømt om at få Hopspots til matriklen, så det var en meget velkommen præmie. - Vi ser helt vildt frem til det! Børnene glæder sig også rigtig meget til at komme i gang [...]

511, 2019

Motion bliver en leg med Hopspots til udviklingshæmmede

november 5th, 2019|Hopspots blogs|0 Comments

Motion bliver en leg: Hopspots til udviklingshæmmede Som en del af Vejle Kommunes projekt med at teste træningsteknologier på velfærdsområdet, har vi i botilbuddet Højbo-Solsikken i Give testet Hopspots det sidste halve års tid – og feedbacken er ikke til at tage fejle af: Én borger sagde, ”Det er så sjovt, at jeg kommer til at grine”, og som pædagog Kenneth Yde, fra Højbo-Solsikken, fortæller, ”Så er vi nået langt [når borgerne siger sådan]”. Vejle Kommune investerer i velfærd I Vejle Kommunes plejecentre, bo- og aktivitetstilbud er der fokus på at skabe mere fysisk aktivitet og socialt samvær i dagligdagen. Derfor har kommunen siden 2012 investeret i velfærdsteknologi og fornyligt testet en række nye træningsteknologier. Siden 2012 er der i alt blevet afprøvet ca. 70 teknologier. Målet med velfærdsteknologierne er at få flere til at være fysisk aktive, både i antallet af gange, intensitet [...]

2509, 2019

Bevægelse i klasselokalet: Elever hopper sig gennem danskundervisningen

september 25th, 2019|Hopspots blogs|0 Comments

Bevægelse i klasselokalet: Elever hopper sig gennem danskundervisningen med Louis Jensen Af Trine Askjær-Jørgensen - Kommunikation 6.y på Vestermarkskolen i Odder har hoppet sig gennem to ugers danskundervisning. De har nemlig spillet det interaktive Hopspots-spil “Lakridsmanden”, hvor eleverne har lært med både øjne, ører og krop. “Det faglige hænger bedre ved, når man får lov at komme op at stå og gøre noget andet”, fortæller dansklærer Sisse Jensinius. Lakridsmanden er en ny type interaktiv fortælling, hvor læseren er detektiv og aktivt medskabende i fortællingen med hjerne og krop på samme tid. Spillet spilles på Hopspots, der består af 12 trådløse brikker, forbundet til en app på iPad og en højtalerstander. Eleverne i 6.y på Vestermarkskolen i Odder ved Aarhus har spillet Lakridsmanden i dansktimerne i to uger. To uger, der blev afrundet med, at de selv lavede slutninger til den interaktive fortælling. “Vi kan samarbejde [...]

1809, 2019

Science Gym i Sverige: “Hopspots er kreativ læring gennem bevægelse”

september 18th, 2019|Hopspots blogs|0 Comments

Hopspots en del af nyt Science Gym i Sverige Af Trine Askjær-Jørgensen - Kommunikation Tilbage i april deltog Hopspots på SETT-messen i Stockholm i Sverige, hvor jeg stod på Lekolars stand og viste Hopspots frem til masser af interessede besøgende. Her fik jeg af flere omgange besøg af Caroline og hendes kollegaer fra Region Kronoberg i Sverige. De faldt alle pladask for Hopspots og synes det ville passe helt perfekt ind i deres kommende Science Gym, som skulle åbnes her til sommer. Kort efter messen i Stockholm hørte jeg fra Caroline, som var klar til at komme i gang med et sæt Hopspots i Sverige. Så klar endda, at vi sendte det op til dem midt i sommerferien, før vi havde tid til at give dem opstartskursus. I august besøgte vi så Caroline og kollegaerne i Sverige, hvor vi fik sat dem alle ind i [...]

1408, 2019

Hopspots del af Litauisk innovationsprojekt

august 14th, 2019|Hopspots blogs|0 Comments

Litauen: Hopspots del af nationalt innovationsprojekt! Gode nyheder fra Litauen! Hopspots skal være en del af et nationalt innovationsprojekt, som bliver udført i samarbejde med Education Development Centre. EDC er den største institution tilknyttet Ministeriet for Uddannelse, Videnskab og Sport i Litauen, og giver uddannelsesstøtte inden for felterne førskole, folkeskole og almen uddannelse.  Projektet starter 15. september og varer 4 måneder. Målet med projektet er at gøre skoler fortrolige med moderne innovative læringsmidler, og at lære af den måde de bruger dem på, så der på sigt kan implementeres flere nye læringsmidler i skolerne. Det nationale projekt fokuserer på 4 områder: Innovation i sproglæringsprocessen Innovation i matematik- og IT-uddannelsesprocessen Innovation i humaniora- og teknologi-uddannelsesprocessen Innovation i folkeskole-uddannelsesprocessen 16 forskellige litauiske skoler er blevet udvalgt - 4 til hvert af innovationsområderne. Læs mere om projektet på engelsk, her. Education Development Centre i Litauen Hopspots [...]

207, 2019

Hopspots: prisvinder og shortlisted til WISE!

juli 2nd, 2019|Hopspots blogs|0 Comments

Hopspots: prisvinder og shortlisted til WISE! Jaaaaaa! Vi er helt oppe at køre her hos Child Experience Design, fordi vores interaktive læringsmiddel, Hopspots, netop har vundet en pris for innovation, OG virksomheden vandt en pris for kultur. Ikke én, men hele TO Lotus Awards på en uge - det er for vildt! Med innovationsprisen anerkendes Hopspots for at være et innovativt produkt, fordi det kombinerer bevægelse og læring med det fysiske og digitale rum, og med kulturprisen anerkendes vores virksomhedskultur - begge dele er vi selvfølgelig helt vildt stolte af. Arrangøren siger følgende om awardshowet og formålet med Lotus awards: “Den 27. juni på the Scotch of St James hyldede vi de bedste indenfor Innovation, Bæredygtighed og Virksomhedskultur. Vi skabte Lotus Awards for at anerkende organisationer uanset størrelse, industri eller budget. Det var en fornøjelse at fejre disse utrolige bedrifter og forhåbentlig inspirere andre til at følge deres [...]

706, 2019

Geelsgårdskolen laver fysioterapi med Hopspots

juni 7th, 2019|Hopspots blogs|0 Comments

Specialskole: "Alle kan være med, på hver deres måde" Af Trine Askjær-Jørgensen - Kommunikation For nogle uger siden besøgte jeg Geelsgårdskolen i Virum, hvor de for kort tid siden har købt et sæt Hopspots. Det gjorde jeg, fordi vi hos CxD var nysgerrige efter at høre, hvordan det første stykke tid med det nye interaktive læringsmiddel var gået og ikke mindst lære mere om, hvordan de bruger Hopspots på specialskolen.  Tilbage i januar da vi var til BETT-show, en stor international messe med EdTech, i London, fik vi nemlig besøg af Line Torp fra Geelsgårdskolen på vores stand. Line havde aldrig set Hopspots før, første gang var på messen i år, men hun kunne med det samme se, at Hopspots var noget for eleverne hjemme på "hendes" skole. Line arbejder til dagligt i terapien på Geelsgårdskolen, og kort efter hun var kommet hjem fra messen kontaktede hun [...]