“De vidste hvad de kæmpede for”

– Reerslev Skole starter sit Hopspots-eventyr

Af Kristoffer Skaarup Aaboe

Eleverne fra Reerslev Skole – en lille byskole i Hedehusene – deltog i Børnerigsdagen i Høje-Taastrup Kommune. Børnerigsdagen er et initiativ som har kørt siden 2009, hvor elevrådsrepræsentanter fra skoler rundt omkring i kommunen samles om et fælles projekt – at få fordelt 98.000 kr. til projekter og initiativer som bliver præsenteret af elever fra skolerne.

Eleverne fra Reerslev Skole havde forelsket sig i Hopspots og valgte derfor at gå til Børnerigsdagen for at tilkæmpe sig deres helt eget sæt. De SKULLE bare have det. Så da dagen endelig kom, var de knivskarpe og vidste præcis, hvad de skulle sige, da de blev sat på klingen af de andre repræsentanter. De var helt afklarede med deres forventninger til, hvordan Hopspots kunne bruges i deres undervisning.

Nogle måneder tidligere, havde de fået en produkt-demonstration, hvor de havde fået lov til at afprøve Hopspots og få afklaret mange af de spørgsmål, som de stod med. De var derfor godt klædt på til at argumentere for deres sag og deres målrettede tilgang gav dem redskaberne til at få tildelt pengene. Dette resulterede i, at de endelig fik Hopspots på skolen i midten af april. Siden da er der kommet godt gang i aktiviteterne hos Reerslev Skole.

Sådan bruger Reerslev Skole Hopspots i historietimen

Hopspots har været en stor succes i historieundervisningen på Reerslev Skole. De har brugt Hopspots til at indtale de vigtigste livsepoker for Margrethe I i Hack din Brik. Derefter har de oprettet en tidslinje ved at flytte rundt på brikkerne, så de på den måde skulle finde den kronologiske rækkefølge af begivenhederne.

Kombinationen af læringsmateriale med fysisk bevægelse er et kæmpe hit med eleverne!  

De finder det sjovt, at de får rørt sig. Der er helt sikkert noget motiverende i at få et interaktivt system, men også at man skal bevæge sig samtidig.

Citat lærer Kim, Reerslev skole

Derudover har Hopspots også været brugt til brain-breaks for at give børnene en pause fra nogle af de lidt tørre emner i undervisningen. Det hjælper dem med at få rystet hovedet, så børnene kan fortsætte med at være fokuserede i klasselokalet.

Og dette er kun et par eksempler på, hvordan Hopspots kan hjælpe med at aktivere børn og inddrage dem i undervisningsmaterialet. I takt med at lærerne får erfaring med Hopspots, udfolder deres kreativitet sig og nye muligheder følger med. Børnene er klar på hvad end lærerne finder på!

Men hvordan ser fremtiden ud?

Fortrolighed med Hopspots er målet i den nære fremtid for børnene og lærerne på Reerslev Skole. De skal igennem en pædagogisk indkøringsfase, hvor de stifter kendskab til Hopspots som en læringsplatform og udbygger deres forståelse og tålmodighed med, at det lige tager to minutters forberedelsestid, før det er klart til brug.

Fremtiden er altså lys! Indtil videre har eleverne fået indfriet de forventninger om Hopspots, der fik dem til at kæmpe for det. Og de er klar til at presse Hopspots endnu mere, fordi der er en utrolig dybde til rådighed, da Hopspots blandt andet kan bruges til at give børn en introduktion til kodning. Så når børnene har fået en god ide om Hopspots’ grundprincipper her efter sommerferien, går de nye udfordringer i møde, hvor de selv skal prøve at kode med Hopspots, og lære at bruge key:connectoren.

Vi har et par rigtig dygtige drenge i forhold til programmering.

Citat Kim, Reerslev skole

Derudover er Reerslev Skole medlem af et internationalt projekt, hvor de skal arbejde sammen med skoler fra Sverige, Norge og Finland. Deres opgave er at præsentere Danmark på en sjov og engagerende måde, hvor de kan hjælpe børnene fra udlandet med at lære om Danmark – og der kan Hopspots bruges til stor fordel. Fordi når børnene bevæger sig og selv er en del af fortællingen og opgaverne, udstråler de en glæde og engagement, som er yderst smitsom.

Men en af de største udfordringer, der virkelig skal arbejdes med i den kommende tid, er, at børnene synes, det er enormt pinligt at høre deres egne stemmer! For når de selv er med til at lave spil, skal de selv indtale spørgsmål, svar og lyde. Og det afspilles jo, når de går i gang – og der bliver de lige nu lidt pinligt berørt. Men det vænner de sig hurtigt til og snart kan de ikke vente på at høre sig selv i højtaleren.

Selvom Reerslev Skoles eventyr kun lige er begyndt med Hopspots, så har de første par uger været en stor succes. Den lille byskole har også ambitioner om at dele Hopspots med børnehaven og SFOen, så endnu flere børn kan få glæde af det.

Vil du også gerne starte din egen succeshistorie med Hopspots?

Så kan du roligt tage det første skridt med en helt uforpligtende produktdemonstration – den helt samme, som tændte en forventningsfuld gnist i eleverne på Reerslev Skole.

Det har givet en hel del at vi har testet den, inden vi fik den.

Citat Kim, Reerslev skole

Vil du gerne høre mere om, hvad det indebærer? Klik på knappen nedenfor og se, hvordan du kan motivere børnene i din institution med aktiv læring.