Københavnske skoleelever opfinder spil til code:kit

Trine Nedergaard Petersen, Læringsredaktør hos Hopspots

Kan børn hjælpe virksomheder med kodning? Dét kan de i hvert fald, fandt vi ud af til årets Coding Class forløb. Der blev blandt andet kodet et spil, hvor man kan lære om komplimentærfarver, mens man bevæger sig, og flere sjove spil, som du kan se nedenfor.

Coding

I oktober og november deltog vi fra Hopspots i Coding Class i København med vores nyeste produkt code:kit.

”Coding Class er et projekt, som skal få børn og unge til at blive klar til at agere i den digitale verden, så de kan være en aktiv del af vores arbejdsstyrke og i vores samfund. Det gør vi ved at lære dem at være kreative og skabende med IT. De skal kode spil.” Læs mere om Coding Class på deres hjemmeside.

Coding Class er skabt af en række virksomheder fra IT-branchen med formålet om at skabe engagement og lyst hos børn og unge til at arbejde med it. Det er også en mulighed for at begynde at gøre erfaringer med computational thinking i skolen, noget som er en vigtig del af de 21st century skills, børn skal lære i dag for at være klædt på til at begå sig og ikke mindst få job i en højteknologisk fremtid.

Dét vil vi, som virksomhed rigtig gerne bidrage til, da det også er noget af dét, vi selv arbejder for med vores produkter – og så er det i det hele taget bare sjovt og givende at se børnene innovere med teknologier.

Hvad er code:kit?

Hopspots code:kit er en udvidelse til BBCs micro:bit, som gør det muligt at forbinde den med de fysiske Hopspots brikker. På den måde kan man programmere sine egne spil gennem micro:bit’s makecode editor og vha. code:kit forbinde micro:bit’en med Hopspots-brikkerne og prøve sine spil af på egen krop i den fysiske verden.

At være opfinder og innovere med teknologi

Vi startede ud med at møde eleverne, som skulle arbejde med vores code:kit, på Holbergsskolen i Emdrup. Her præsenterede vi vores problemstilling for dem. Eleverne skulle finde på spil, som egner sig godt til brain breaks (en kort pause fra undervisningen). Vores krav var, at der skulle være bevægelse, inddragelse af så mange elever som muligt og det skulle være sjovt. Hvis man gerne ville have læringselementer med i sit spil, måtte man godt det, men det var ikke et krav fra vores side af.

Aviaja startede ud med at fortælle om, hvem vi er, hvordan Hopspots er blevet til og om processen, det er at opfinde noget, som også har indebåret en masse brugerinddragelse. Eleverne var her i Coding Class-forløbet jo også selv medskabere og med til at forme vores nye Hopspots code:kit og udvikle, hvad man kan med det.

Det var fedt at se, at dét gav mening og motivation til eleverne, at de nu skulle være medskabere til det nye code:kit. Eleverne havde rigtig mange gode spørgsmål til Aviaja om det at være opfinder og være innovativ – og de var klar til at kaste sig ud i opgaven, fulde af entusiasme og idéer til spil.

Efter Aviajas oplæg gik brainstormingen i gang og eleverne bryggede på spil og delte ideer med hinanden. Denne dag handlede om at komme på idéer og beslutte sig for, hvilken én af dem man ville gå videre med. Her efterlod vi dem, så de selv, med god støtte fra de kyndige folk fra Coding Class, kunne fortsætte arbejdet på deres spilidéer.

Præsentation af spil og feedback at gå videre med

Næste gang vi mødtes med klasserne, præsenterede eleverne deres idéer for os og modtog feedback fra både klassekammerater, os fra Hopspots og folkene fra Coding Class. Der var en fed energi i deres præsentationer og rigtig mange gode idéer, med nærmest ingen overlap.

Eleverne var generelt virkelig opfindsomme ift., hvordan man kan bruge Hopspots-brikkerne og code:kit og havde også tænkt rigtig godt igennem, hvordan spillene skulle fungere ift. feedback i form af fx lys på brikkerne eller på micro:bit’ens display. Nu skulle de så, med feedbacken i rygsækken, gå videre med kodning af deres spil.

Kodning og præsentation af de færdige spilidéer

Til sidst blev vi præsenteret for de endelige spil, eleverne selv havde kodet, med hjælp fra Coding Class folkene. Der var rigtig mange nye idéer og nogle enkelte, som vi havde hørt før eller selv havde tænkt på. Nogle af spillene var inspireret af lege og spil eleverne kendte i forvejen, hvor de så havde tænkt på, hvordan Hopspots-brikkerne og code:kit kunne indgå. Dét at tage udgangspunkt i spil, man allerede kender, er bestemt ikke en dårlig idé, fordi der bruger man jo fra noget, man allerede ved fungerer, men nytænker det og giver det et spændende twist. Der var også rigtig mange gode, nye idéer, så vi fik noget inspiration med hjem at arbejde videre med.

De ideer, vi tager med videre, er f.eks. :

  • Et spil hvor man lærer om komplimentær farver: Én brik lyser op med f.eks. rødt lys og de to andre brikker lyser op med grøn og blå. Din opgave er så at træde på dén brik, som lyser med komplimentærfarven til rød (som er grøn), og sådan fortsætter spillet med nye farver, så man lærer om komplimentærfarver i fx billedkunst OG bevæger sig samtidig.
  • Et Bib-test-spil
  • Et sandt eller falsk spil
  • Rød, gul, grøn STOP spil variation
  • Og et Among Us spilforslag.

Tak til Coding Class for engagementet og alle de gode idéer

Til den sidste præsentationsdag var eleverne super engagerede og kastede sig efter brikkerne på gulvet for at vinde i deres spil. Det var sjovt at se på og der var mange aktive hænder i vejret, mange grinte og blandede sig på den gode måde. Det var virkelig fedt at deltage som virksomhed og gav os mange gode idéer med hjem at arbejde videre på til spil med code:kit. Der skal også lyde ros til folkene fra Coding Class, som var super dygtige til at facilitere forløbet og mødte op med god energi og positiv indstilling til det hele. Det var nemt at mærke, at de er ildsjæle, der brænder for kodning, og så var de dejligt interesserede i alle eleverne i det forskellige klasser, selvom de sprang frem og tilbage mellem klasser på mange skoler.

Læs mere om Coding Class i København, hvor også Holbergsskolen er nævnt.