Hopspots kurser

Hopspots tilbyder engagerende og praksisnære kurser til lærere og pædagoger, der ønsker at styrke undervisningen med interaktive, bevægelsesbaserede læringsformer. Hvert kursus giver deltagerne konkrete redskaber til at bringe leg og teknologi i spil i både almenundervisning, specialundervisning og dagtilbud.
Vi kommer ud på jeres institution og afholder kursus. Hvert kursus tager 1,5 time og prisen er 2.500kr ex moms og transport (fra Aarhus til jer). 
Ønsker man at leje et sæt Hopspots i forbindelse med et kursus, kan dette gøres for 1.000kr/md + fragt (500kr pr vej). 

Hopspots’ basisspil giver dig et stærkt værktøjssæt til at bringe bevægelse, leg og teknologi i spil i undervisningen – på tværs af fag. I dette kursus får du en praktisk introduktion til spillene Mix’n’Match, Hack din Brik, Sekvens, Jagten og FlowDance, og du lærer, hvordan de kan integreres i fx dansk, sprogfag og naturfag.

Kurset sætter fokus på, hvordan eleverne ikke kun deltager i, men også skaber indhold til deres egen læring. I flere af spillene kan eleverne nemlig selv indtale lyd, lægge billeder ind og designe indhold – hvilket øger deres motivation og giver dem ejerskab over læringsprocessen.

  • Faglig integration: Brug spillene til sprogarbejde, fagbegreber, mundtlighed, bevægelse og formidling i forskellige fag.
  • Elevmedskabelse: Giv eleverne mulighed for selv at producere indhold og blive aktive medskabere i undervisningen.

Aktiv læring: Oplev hvordan leg og bevægelse skaber variation, fokus og engagement – uanset fag.

iPad med Hopspots App

Hopspots’ “Den Øde Ø” giver danskundervisningen en ny dimension ved at kombinere litteraturarbejde, samarbejde og bevægelse i ét interaktivt forløb. Kurset fokuserer på, hvordan du kan bruge spillet til at arbejde med genrekendskab (robinsonade), produktion af multimodale tekster samt styrkelse af samarbejde og argumentation.

  • Genrearbejde i praksis: Lær at analysere og bruge robinsonade-genren i undervisningen.
  • Kreativ produktion: Idéer til dagbøger, videoer og dramatiseringer.
  • Samarbejde og bevægelse: Træn elevernes argumentation og sociale færdigheder gennem aktiv leg.
Screen shot fra Den Øde Ø spillet

Brug “Den Øde Ø” som levende case til at arbejde med samfundsfaglige begreber som fællesskab, demokrati, beslutningstagning og ressourcestyring. Kurset viser, hvordan spillet kan danne ramme for faglige diskussioner og refleksioner, der styrker elevernes kritiske sans og samarbejdsevner.

  • Fra spil til samfund: Oplev hvordan sociale dynamikker på øen spejler virkelige samfundsforhold.
  • Debat og refleksion: Få værktøjer til facilitering af fælles beslutningsprocesser.
  • Læring i bevægelse: Aktiv deltagelse understøtter forståelse og engagement.

Gør engelskundervisningen levende og autentisk med “Den Øde Ø”. Kurset viser, hvordan spillet kan bruges til at arbejde med mundtlig interaktion, ordforråd, argumentation og skriftlig formidling i et motiverende og fysisk læringsmiljø.

  • Aktiv sprogbrug: Eleverne samarbejder og kommunikerer på engelsk i praksis.
  • Multimodal produktion: Kreative opgaver som logbøger og videoer.
  • Autentisk kontekst: Skab meningsfuld sproganvendelse uden fokus på korrekthed i første omgang.

Oplev hvordan “Den Øde Ø” kan danne ramme om et tværfagligt undervisningsforløb i udskolingen – med tydelige faglige mål i både dansk, engelsk og samfundsfag.

I dansk kan spillet bruges til at arbejde med genrekendskab (robinsonade), dramatiske forløb og produktion af multimodale tekster. I engelsk kan Den Øde Ø indstilles til engelsk, så eleverne træner tekstforståelse, ordforråd og argumentation. Og i samfundsfag skaber øens konflikter og samarbejdsudfordringer et oplagt afsæt for at diskutere emner som fællesskab, demokrati og beslutningstagning.

  • Én fortælling – tre faglige perspektiver
  • Faglig fordybelse: Kombinér genreforståelse, sprogproduktion og samfundsforhold
  • Samarbejde og struktur: Redskaber til at koordinere forløbet mellem fagkolleger

Oplev hvordan litteratur, bevægelse og samarbejde smelter sammen i det interaktive fortælleunivers Lakridsmanden – baseret på Louis Jensens magiske historie om en lille by, hvor lykkeposer og mystiske hændelser vender op og ned på hverdagen.

I dette kursus lærer du, hvordan du bruger Hopspots til at facilitere et fortælleforløb, hvor eleverne arbejder undersøgende og aktivt med tekstforståelse, fortolkning og formidling. Klassen arbejder i grupper og sendes skiftevis ud for at undersøge én af ti interaktive noter, som fortælleren har efterladt. Ved hver note lytter eleverne, noterer, løser opgaver og skaber mening i det, der foregår i byens fortælling. Herefter vender de tilbage og genfortæller det for resten af klassen.

Forløbet kulminerer i, at eleverne – individuelt eller i grupper – skaber deres egen slutning på fortællingen. På den måde får de ikke kun indsigt i en mangfoldig og åben historie, men også mulighed for at forme den med deres egne ord, idéer og fortolkninger.

  • Undersøgende litteraturarbejde: Eleverne arbejder aktivt med lytning, analyse og genfortælling.
  • Kreativ skabelse: Klassen udvikler egne slutninger på historien i tekst, lyd eller drama.
  • Fortælling i bevægelse: Hopspots-brikkerne understøtter aktiv læring, samarbejde og fordybelse.
lakridsmænd

Meningsfuld kodning med Hopspots. I dette kursus arbejder vi med programmering som en kreativ og legende proces, hvor eleverne koder for at skabe noget, de kan bruge sammen med andre: et spil med bevægelse, som kan spilles i klassen.

Med udgangspunkt i Mocody-universet, Key:Connector og Code:Kit lærer du, hvordan du kan inddrage Hopspots i fag som teknologiforståelse, natur/teknologi, matematik eller valgfag. Vi viser, hvordan eleverne fx kan bruge micro:bit til at kode deres egne spilidéer – og forbinde dem med Hopspots-brikkerne, så spillet bliver fysisk, aktivt og fællesskabende.

  • Kodning med formål: Eleverne udvikler deres egne bevægelsesspil med Hopspots som platform.
  • Kreativitet og samarbejde: Eleverne designer, tester og forbedrer deres spil i fællesskab.
  • Fra kode til krop: Du lærer, hvordan programmering bliver konkret og fysisk – med kroppen i spil.

Kurset henvender sig til lærere, pædagoger og fysioterapeuter, der arbejder med børn og unge med særlige behov – fx autisme, ADHD, udviklingshæmning, motoriske vanskeligheder, sanseintegrationsudfordringer eller generelle indlæringsvanskeligheder.

Du får inspiration til, hvordan Hopspots kan bruges som et fleksibelt og sansestimulerende redskab, der kombinerer bevægelse, leg og læring. Aktiviteterne kan tilpasses elevernes individuelle behov og dagsform – og skabe rammer for læring, deltagelse og glæde gennem krop og sanser.

Kurset giver idéer til at arbejde med:

  • Tilpasning og differentiering: Justér tempo, kompleksitet og indhold, så eleverne kan deltage meningsfuldt og aktivt.

  • Læring i bevægelse: Brug Hopspots til at understøtte læring gennem leg, gentagelse, struktur og fysisk engagement.

  • Sansemæssig stimulering: Skab aktiviteter med lyd, lys og rytme, der kan hjælpe elever med at finde ro, fokus eller energi.

  • Bevægelse og kropsbevidsthed: Styrk koordination og balance gennem simple og engagerende aktiviteter.

  • Deltagelse og fællesskab: Gør det muligt for alle elever at være en del af en fælles aktivitet – på deres egne præmisser.

Hack din Brik rækkefølge

Dette kursus giver pædagoger i dagtilbud redskaber til at bruge Hopspots som en naturlig del af den pædagogiske hverdag. Vi arbejder med lyd, lys, rytme og bevægelse – og inviterer børnene til at være nysgerrige, kreative og medskabende gennem leg.

Hopspots understøtter både sproglige, sociale og motoriske kompetencer og giver mulighed for, at børnene selv kan være med til at indtale lyde, skabe lege, opfinde bevægelser og fortælle historier. Gennem aktiv deltagelse og fantasi styrkes fællesskabet og børns lyst til at lære.

Kurset giver idéer og inspiration til:

  • Teknologi i børnehøjde: Trygge og sanselige introduktioner til interaktive redskaber med lyd, lys og bevægelse.

  • Rytmik og bevægelse: Aktiviteter der styrker børns kropsbevidsthed, rytmeforståelse og motorik.

  • Sproglig opmærksomhed: Understøt sprogtilegnelse gennem lytning, gentagelse og leg med ord og historier.

  • Kreativ medskabelse: Børnene bidrager selv til indhold, lyde og lege – og skaber sammen.

  • Fællesskab og nysgerrighed: Hopspots åbner for samarbejde, leg og læring i overensstemmelse med læreplanstemaerne.

Send os en mail, hvis I er interesserede i et af ovenstående kurser, eller hvis vi skal skræddersy et til jer.