Bevægelse i Dansk med Hopspots2018-11-29T12:28:27+00:00

Bevægelse i Dansk med Hopspots

Sæt bevægelse på dansktimen

I Mix’n’Match kombineres lyde med billeder og kropslig bevægelse. Det er en form for aktivt “vendespil”, hvor eleverne skal finde ting, der passer sammen i par. Når du træder på én brik, afspilles der fx “Hus” og så er opgaven at finde den brik, der siger ”Mus” for at lave et par i et spil med rim. Eleverne træder derefter på en ny brik med tilhørende lyd og billede og efterhånden, som spillet skrider frem, gælder det om at huske de forskellige brikkers lyde og placeringer og lave flest par.

Lær makkerpar i Dansk på alle skoletrin

Når I selv laver spil i Mix’n’Match, kan I sænke eller højne sværhedsgraden således, at spillet kan bruges til alle folkeskoletrin. Med spillet er det muligt at aktivere en hel klasse på én gang, såfremt klassen deles ind i grupper og producerer spil til hinanden. Der vil altså på skift være én gruppe, som spiller spillet på Hopspots, imens de andre grupper arbejder med at lave relevante spil i app’en.

Eksempler til Mix’n’Match i Dansk:

Lav par med fx:

  • Rim – fx ”hus” og ”mus”

  • Alfabetet (fx lyd + bogstavdyr) – fx ”A” og ”Abe”

  • Stavning – fx ”Hest” og ”H-E-S-T”

  • Sammensatte ord – fx ”Skole” og ”Taske”

  • Fremmedord og deres betydning

  • Spørgsmål og svar

  • Ordsprog

  • Repetition af en læst tekst – fx “Heksen” og “fangede Hans”

  • Modsætninger

  • Ordklasser

  • Forfatter og værk

  • Osv.

En åben platform til dine undervisningsideer

hack_din_brik_hopspotsI Hack din Brik kan børn og lærere selv programmere brikkernes lys og lyd gennem spilskærmen på iPad’en. Under de 12 forskellige brikker, der vises på skærmen, vælger spillerne lysmønstre eller lyde til hver brik, eller de kan bruge optagefunktionen og indtale deres helt egne lyde.

Spillet er en åben platform, hvor I kan bestemme præcist hvilket indhold, der skal være på hver enkelt brik. Dette giver en utrolig stor frihed ift. anvendelsen af spillet – så lad kreativiteten få frit løb og afprøv mulighederne i Hack din brik. Lav fx jeres egen historie, indtal den til brikkerne, spred brikkerne tilfældigt ud på gulvet og få en anden gruppe til at finde og lægge dem i den rigtige rækkefølge, hvorefter de kan afspille historien og hører om den hænger sammen.

Hack din Brik i dansktimen

Når I selv laver spil i Hack din brik, kan I sænke eller højne sværhedsgraden, således at spillet kan bruges til både indskolings-, mellemtrins- og udskolingselever. Med spillet er det muligt at aktivere en hel klasse på én gang, såfremt klassen deles ind i grupper der fx producerer spil til hinanden i timen. Der vil ligesom i Mix’n’Match være én gruppe som spiller spillet på Hopspots, imens de andre grupper arbejder med at lave relevante spil i app’en, hvorefter der skiftes til næste gruppe.

Eksempler til Hack din Brik i Dansk:

Øv rækkefølger med fx:

  • Alfabetet

  • Tekstopbygning/berettermodeller

  • Lav-selv-historier

  • Genfortæl historier/repetér undervisning

  • Indtal opgaver/stikord til brikkerne, som eleverne skal lytte til og løse/fortælle om

  • Osv.

Det er kun fantasien, der sætter grænser i Hack din Brik!

Louis Jensens Lakridsmanden

Lakridsmanden er en ny type interaktiv fortælling, hvor læseren er detektiv og aktivt medskabende i flere modaliteter i fortællingen, og dét endda med hjerne og krop på samme tid. Fortællingen om Lakridsmanden er skrevet af Louis Jensen og fås både som bog og som et spil til Hopspots. Hopspots-spillet foregår fra hovedpersonens perspektiv og spillerne skal opklare, hvad der er sket i den lille provinsby, hvor Lakridsmanden finder sted. Ved hjælp af Hopspots-brikkerne cykler I rundt i byen, hvor I oplever og opklarer historien om Lakridsmanden gennem ordlege, spil og oplæsning.

Lakridsmanden er et danskfagligt spil rettet mod 4.-9.klasse (mellemtrin og udskoling). Med denne interaktive fortælling kan I lave danskundervisning på en ny måde: Nu skal I ikke bare læse med øjnene, men også med ørerne og kroppen. Spillet er udviklet med støtte fra Undervisningsministeriet. Det er et dybdegående læringsforløb med tilhørende lærervejledning, som I let kan bruge 18-20 lektioner på, hvis I vil, men som I også sagtens kan spille en miniudgave af, hvis tiden ikke tillader et længere forløb.

Robinsonadefortællingen Den Øde Ø

Den Øde Ø er et interaktivt Robinsonade-spil af forfatter Boris Hansen, der kombinerer en introduktion til klassiske samfundsfaglige problemstillinger, om alt fra demokrati til lighed, kriminalitetsbekæmpelse osv., med aktiv leg og storytelling. I spillet er børnene strandet på en øde ø, hvor de igennem 3 kapitler med hver 12 scenarier skal tage stilling til en række dilemmaer for at overleve.

Spillet er for mellemtrin og udskoling og henvender sig hovedsageligt til danskundervisningen. Det foregår på to iPads: en lejr- og en ekspeditions-iPad. På den ene læses historien og valgene træffes, og den anden befinder sig ved Hopspots, hvor brikkerne bruges aktivt til fysiske samarbejdsøvelser som fx at fange fisk og udforske øen. Spillet udviklet til at aktivere hele klassen på én gang og af den grund anvendes to iPads, men med fordel tre. Det vil gøre det muligt at dele klassen op i to store grupper, der hver spiller Den Øde Ø og på skift sender små grupper ud til Hopspots-brikkerne for at skaffe point til spillet.

Spil til alle skoletrin og fag

Hopspots spillene dækker helt fra indskoling til udskoling, da der er alt lige fra spil, du selv kan producere indhold i til interaktive historier, du kan lave dybdegående læringsforløb med. Hvis du selv producerer indhold i spillene, kan du bruge dem til både de helt små og de store skolebørn. Det tager kun 5 min at indtale sit eget indhold til spillene, så du er lynhurtigt i gang med at spille dine egne spil målrettet til undervisningen. Du laver og indtaler lyde til de par, du vil spille med og så er du klar til at spille. Læreren kan enten producere spil til eleverne forud for undervisningen eller inddrage eleverne i processen, så de får medejerskab over og bliver digitale producenter af læringsmateriale.

Kom i gang med bevægelse i Dansk på 5 min

Forskning viser, at blodgennemstrømningen til hjerne stiger, når man bevæger sig og derved oplever man mental skarphed, højere fokus og øget indlæring. Hopspots er et læringsmiddel til at kombinere bevægelse og læring – og det tager kun 5 min at komme i gang!

Book en gratis fremvisning
Book en gratis og uforpligtende fremvisning for at høre mere, om hvordan Hopspots kan bruges i din institution. Du er også meget velkommen til at kontakte os med spørgsmål på: info@hopspots.dk eller 31 13 26 18.

Er Hopspots noget for jer?

Find ud af det – ganske gratis. Vi kommer meget gerne ud til jer, og giver en gratis og uforpligtende fremvisning af Hopspots. Udfyld formularen, så kontakter vi dig.