LEG, LÆRING OG LAKRIDS

læring med Lakridsmanden

Normalt handler danskundervisningen om at sidde stille, lytte og svare på lærerens spørgsmål. Men ikke denne dansktime. Denne dansktime skulle eleverne være fysisk aktive, medskabende og kreative.

 Tirsdag d. 8 november gik vi vinteren i møde med en spændende co-designing workshop i Dokk1’s hyggelige lokale Æsken, der lægger op til læring, samskabelse og kreativitet. Vi var spændte på, hvad de inviterede skolebørn sagde til vores nye interaktive fortællespil, Lakridsmanden.

Til workshoppen havde vi inviteret 6. klasse fra Engdalsskolen, der i forbindelse med danskundervisningen skulle afprøve om en historie giver mening, når den præsenteres i bidder og uden for kronologi Hopspots’  nye interaktive historieoplevelse Lakridsmanden. Dette skete i samarbejde med historiens forfatter Louis Jensen. Lakridsmanden er en spændende historie om venskab, mystik og forelskelse i provinsen.

De 25 elever blev inddelt i fem grupper:

Eleverne blev bedt om at agere detektiver – de skulle løse et mysterium. Louis Jensen læste højt af Lakridsmanden. Historien indeholder 10 notater, som historiens hovedperson har skrevet. Disse omhandler blandt andet hans kærlighed til Linda, hans misundelse af Jørgen og hans fascination af det ydre rum.

Lakridsman

Lakridsman

Undervejs i læsningen blev eleverne aktivt engageret i historien, ved at grupperne skiftevis skulle tage en fælles beslutning, vælge et notat, læse det højt og i nogle tilfælde anvende Hopspots’ interaktive brikker. Da historien var færdiglæst og alle 10 notater var gennemgået, skulle grupperne samarbejde om at bygge videre på historien og skabe en mening ud fra det de havde hørt. De skulle prøve at løse mysteriet om Lakridsmanden!

Eleverne præsenterede deres ideer:

Den sorte dame er Lindas mor”, ”De tre væsner kommer med skolebussen”, ”Når man spiser Lakridsmandens kropsdele, mister Jørgen sine” – der var mange forskellige og gode bud på mysteriet. Flere som Louis Jensen ikke selv havde overvejet, og han var meget begejstret. Eleverne kunne identificere sig med historien, bevare overblikket og skabe deres egen mening.

Vi var rigtig glade:

Det var fedt at se, at eleverne kunne skabe så mange forskellige meninger og videre fortællinger ud fra historien, som ikke var kronologisk præsenteret. De var engagerede og synes, at det havde været sjovt.

Nu skal vi arbejde videre med spillene til Lakridsmanden og udvikle helhedsoplevelsen, så brikkerne bliver en del af alle notaterne. I december afholder vi endnu en workshop, hvor vi tester og udvikler i samarbejde med en 3. klasse.