Nybøl Skole: Elever forhandler sig til penge til Hopspots

Af Trine Askjær-Jørgensen – Kommunikation

For lidt tiden siden pakkede jeg Hopspots i bilen og kørte en tur til Sønderjylland fra Aarhus for at vise skolelederen på Nybøl Skole, hvad Hopspots er og kan.

Det var en kold og frisk dag, og da jeg ankom til Nybøl, blev jeg mødt af en masse glade børn udenfor, som hurtigt fik mig vist hen til skolelederen. Stine var klar, da jeg kom, så jeg gik i gang med at vise hende Hopspots, de forskellige spil og hvordan det hele passer ind i undervisningen. Hun var tydeligt begejstret for Hopspots og kunne med det samme se, at Hopspots ville vække glæde hos børnene på stedet – der var endda et par nysgerrige små hoveder, som ikke kunne lade være med at kigge ind.

Efterfølgende opfordrede Stine elevrådet på skolen til at kigge på Hopspots, fordi de netop stod og skulle finde på ønsker til Elevmillionen, og hun synes, at Hopspots kunne være en rigtig god ting for skolen at få.

Se Lokalavisens artikel, hvor billedet stammer fra, her.

  Sønderborg Kommune og Elevmillionen:

  • Kommunen vandt for et par år siden prisen som Årets Ungdomskommune, fordi den med en række tiltag fokuserer på at udvikle unge til at være engagerede demokrater, der tager del i deres lokalsamfund, bl.a. i form af Elevmillionen.

  • Sønderborg er den eneste kommune i hele landet, der helt konkret giver eleverne en pose penge til at fordele imellem sig på demokratisk vis – og dét har de gjort siden 2011.

Elevmillionen giver eleverne pengene i hænderne

Elevmillionen er et tiltag i Sønderborg Kommunes, som er til for at give elevrådene på kommunens folkeskoler mulighed for at få penge til forskellige redskaber/projekter på deres skoler, samtidig med at de lærer om den demokratiske proces. Når den årlige ”elevmillion” skal fordeles, mødes elevrådene fra de 17 folkeskoler i kommunen til et autentisk elevbyrådsmøde, hvor de tilsammen skal argumentere for hver deres sag.

Elevmillionen er efterhånden blevet en fast institution i Sønderborg Kommune, som skolerne også prioriterer. Den gør også netop dét, skolereformen appellerer til, nemlig ”at involvere eleverne i beslutningsprocesser, der vedrører deres hverdag i skolen” – og det ses efterfølgende på skolerne, når elever tager ejerskab over det de får ud af pengene.

Afsted til Byrådssalen gik det – til forhandling

Elevrådet fra Nybøl Skole havde, som de andre elevråd, fremstillet et power point, der illustrerede deres ønske om en bid af kagen – nemlig penge til bl.a. et sæt Hopspots til skolen. De drog afsted til Byrådssalen, hvor de præsenterede ønsket for de andre elever og også så deres ønsker.

Med god dialog fik elevrådene sammen forhandlet sig frem til en fordeling og sørget for, at alle fik deres del af pengene, selvom der var ønsker for tre mio. og kun én mio. til fordeling.

Hopspots var klar til starten af det nye skoleår

Hopspots er nu blevet en del af det nye Nybøl Børneunivers, som har været mere end ti år undervejs. Det rummer både vuggestue, børnehave, gæstedagpleje og Nybøl Skole. På Nybøl Skole går 124 elever, og for dem skaber Hopspots nu masser af bevægelse og glæde. Hopspots var klar til brug på skolen, da det nye skoleår startede, og lærerne klar til at gå i gang med den på alle klassetrinnene. Nu har både elever og lærer efterhånden gjort sig masser af gode erfaringer med Hopspots.

Eleverne fortæller… “det var rigtig sjovt”

Elevråddet på skolen fortæller os fx, at 6. klasse har prøvet en del forskelligt, bl.a. har de lavet deres eget vendespil i engelsk med synonymer. Eleverne fortalte, at det ”virkede virkelig godt og at det var let selv at lave det og indtale det”.

1. Klasse har også arbejdet med Hopspots og de syntes, ”det var rigtig sjovt, fordi de lavede noget bevægelse, men de lærte stadig noget fagligt, i stedet for at sidde på stolen og arbejde i bøger eller lytte til læren”.

læringsmiddel

Børnene engagerer sig og tager selv ejerskab

Processen omkring Elevmillionen lærer eleverne at engagere sig, og de finder ud af, at de har indflydelse på fordelingen af midlerne baseret på behov og gode argumenter fra deres side. På den måde får de ejerskab over de projekter, de vedtager, og de lærer den demokratiske proces at kende.

Når eleverne er inddraget og har kæmpet for og fået ejerskab, så passer de også mere på deres ting og sørger for at få glæde af dem i praksis. Dét ses tydeligt på Nybøl Skole, hvor eleverne virkelig tager ejerskab over Hopspots og er begejstrede over at bevæge sig og kunne medskabe læringsmateriale.