Aktiv læring og bevægelse i undervisningen

Lys, lyd og bevægelse aktiverer eleverne

Hopspots er et interaktivt læringsmiddel designet til at engagere elever i deres undervisning gennem bevægelse. Med brugen af lys, lyd og bevægelse er eleverne aktive, mens de lærer, og de bruger flere sanser frem for bare at sidde ned og lytte.

Læringsspillene træner forskellige evner som fx motorik, balance, koordination, hurtighed, reaktion, hukommelse, forståelse, kreativitet osv. – samtidig med at eleverne tilegner sig fagfaglig viden.

Sættes op på bare 5 min

Hopspots tager bare 5 min at sætte op! Med Hopspots er det let og tager ingen tid at skabe aktiv læring.

Rul højtalerstanderen frem, fordel de 12 trådløse brikker på gulvet og vælg spil på iPad’en, så er I i gang. Du får temmelig sikkert ikke lov til selv at sætte det op. Vores erfaring er i hvert fald, at eleverne vildt gerne vil hjælpe, så de hurtigt kan komme i gang.

Hopspots kan bruges i alle skolefag og på alle skoletrin. Se her hvordan du kan bruge det til at skabe bevægelse i Dansk, Matematik og sprogfagene.

Hopspots sæt, aktiv læring

Variér undervisningen med Hopspots

Hopspots har både vendespil, musik- og dansespil, huskespil og interaktive historier, som er fx dansk- og/eller samfundsfaglige, og henvender sig derfor til børn helt fra indskolings- til udskolingsalder.

Udover de spil, der kan anvendes med det samme i forskellige fag, indeholder Hopspots App’en også muligheden for at lave sine egne målrettede spil. På den måde kan Hopspots målrettes til din undervisning og bruges i alle skolefag. Det bliver endda muligt for eleverne at medskabe undervisningsmateriale, når de også producerer læringsspil i App’en.

Både elever og lærere kan altså lave spil til undervisningen og det på kun 5 min! Om det så er før eller i timen, bestemmer I selv, for Hopspots App’en kan downloades på alle de iPads, I ønsker.

Med Hopspots løber I ikke tør for muligheder, fordi I hele tiden hurtigt og let kan skabe nyt læringsindhold i spillene – så undgår I, at den fysisk aktive læring bliver ensformig.

Støttet af Undervisningsministeriet

Vi er meget stolte over at kunne sige, at Hopspots-spillene er støttet af Undervisningministeriet og udviklet til at aktivere hele klassen enten ved at dele den op i grupper eller ved, at alle spiller sammen.

Se hvordan Hopspots virker

94% af brugerne vil anbefale Hopspots

Hopspots bliver i dag brugt med stor succes i institutioner, både skoler, dagtilbud, specialskoler, biblioteker osv., over hele Danmark, fra Hjørring til Bornholm. Fra brugerne hører vi, at Hopspots skaber masser af glæde og øget indlæring hos børnene og 94% vil anbefale Hopspots til andre.

Book en 100% gratis og uforpligtende fremvisning, så kommer vi ud og viser, hvordan Hopspots kan skabe sjov og aktiv læring i din institution!

Book en gratis fremvisning

Først og fremmest kom der tilbage i 2014 en ny skolereform, som kræver at skolebørn skal bevæge sig i mindst 45 minutter hver dag. Lærerne er derfor pålagt fra oven at gøre bevægelse til en fast del af elevernes skoledag. Baggrunden for den nye skolereforms krav om 45 minutters bevægelse i løbet af skoledagen er forskning, der viser, at aktive elever lærer bedre og mere.

Aktiv læring er væsentligt, fordi

  1. Det er et lovkrav
  2. Forskning viser, at fysisk aktivitet øger indlæringen

Den forbedrede indlæring ved aktiv læring, sker fordi fysisk aktivitet øger blod- og iltgennemstrømningen til hjernen, hvilket netop øger indlæringen (se mere længere nede).

Fordelene ved aktiv læring er bl.a.:

  • Forbedret koncentration
  • Hurtigere kognitiv bearbejdning
  • Forbedret hukommelse
  • Mental klarhed

Og som resultat af de ovenstående punkter øges børns indlæring markant, når læring kombineres med bevægelse.

I dag har lærere ikke ret meget tid til at forberede undervisning, og for langt de fleste lærere betyder planlægning af undervisning med bevægelse, at der skal endnu mere forberedelsestid til. Forberedelsestid lærerne simpelthen ikke har.

Langt de fleste lærere, vi har snakket med, beskriver, at de absolut er bekendt med de positive effekter af aktiv undervisning, og at de derfor også ville ønske, at det var en mulighed at implementere. For de fleste er det dog ikke en mulighed, da de først og fremmest mangler forberedelsestid. Derudover er der en række andre bekymringer, som lærerne har, når det kommer til aktiv læring.

Udfordringerne lyder bl.a.:

  • Manglende forberedelsestid
  • Manglende hænder
  • Bliver aktiv læring besværlig og tidskrævende?
  • Bliver det hurtigt ensformigt?
  • Kan hele klassen aktiveres samtidig?

På trods af de mange gode intentioner, skaber udfordringerne med rette masser af bekymring hos lærerne. Heldigvis er det sådan, at der findes redskaber, der gør det let for lærerne at skabe aktiv læring for eleverne, uden at det kræver ekstra hænder, er besværligt eller tidskrævende. Hopspots er sådan et redskab.

Kilder:

Abdelbary, Marwa. 2017. “Learning in Motion: Bring Movement Back into the Classroom” https://www.edweek.org/tm/articles/2017/08/08/learning-in-motion-bring-movement-back-to.html

Bache, Signe. 2012. Læring i Bevægelse. Nyborg: Dansk Skoleidræt

Bache, Signe. 2014. Undervisning i Bevægelse. Nyborg: Dansk Skoleidræt

Bache, Signe. 2016. Skolebørn og fysisk aktivitet. Nyborg: Dansk Skoleidræt.

Bache, Signe Bache & Lise Sohl Jeppesen. 2014. ”Løft fagligheden med fysisk aktivitet”. Liv i skolen, Årg. 16, nr. 1.

Fruergaard-Pedersen, Christina. 2008. Fysisk aktivitet og kognitiv indlæring: et tværsnitstudie blandt 9. klasser i Silkeborg Kommune, Århus: Master of Public Health, Aarhus Universitet.

Lessel, Simon. 2017. ”Bevægelse styrker fagligheden”. Danske Kommuner – Nyhedsmagasinet

Nielsen, Mona Have.  2016. ”The effect of classroom based physical activity on cognition and academic
achievement”. Ph.d.-afhandling.

Sørensen, M. H., Nielsen, J. H., Gejl, A. K., Ernst, M. T., Fredens, K., Støckel, J. T., … Kristensen, P. L. 2016. “Rationale and design of a randomized controlled trial examining the effect of classroom-based physical activity on math achievement”. BMC Public Health, 16(1), [304]. DOI: 10.1186/s12889-016-2971-7

Pedersen, Bente Klarlund. 2005. Børn og Motion. København: Nyt Nordisk Forlag