Løvens hule på DR: 12-årige Anton præsenterede Hopspots for løverne

Af Aviaja Borup Lynggaard, Iværksætter bag Hopspots

Drømmen er at få Hopspots spredt ud i hele verden. Onsdag aften tog vi et stort skridt i den rigtige retning, da jeg sammen med min 12-årige søn var et smut forbi Løvens Hule og fik eksponering på Danmarks Radio i den bedste sendetid. 

I november måned fik vi med kort varsel mulighed for at komme i Løvens hule. En fantastisk mulighed for at sprede kendskabet til Hopspots, som jeg skyndte mig at takke ja til. Hopspots er en lille iværksætter-virksomhed, og det kan derfor være svært at komme bredt ud. 

Jeg synes, at Løvens Hule er det bedste tv-program for tiden, og jeg har ikke misset et eneste afsnit. Derfor var det også virkelig spændende at få lov til at komme ind og fortælle i den bedste sendetid, hvad man kan med læringsmidlet!

Samtidig var vi begyndt at kigge på næste skridt for de interaktive brikker, da vi har virkelig mange idéer til næste generation af Hopspots. Således var det indledende arbejde med at finde investorer allerede så småt startet op.

Jeg har en drøm om at få Hopspots spredt ud i hele verden, og det kræver nogle ekstra muskler. De første spadestik er taget, da vi har oversat til Engelsk og Litauisk og fået forhandlere i fem andre lande end Danmark, men der er stadig lang vej.

Løverne lod sig rive med

Turen til Løvens Hule gik direkte fra en messe i Odense, hvor jeg havde vist Hopspots frem til de danske skoleledere på deres årsmøde. Min ældste søn Anton på 12 år tog med i tv-studiet, da han skulle være med til at vise Hopspots frem. Han var også klar til at svare på løvernes spørgsmål. 

Vores investor fra Borean Innovation hentede os og sammen kørte vi til København. Han var med, da han har fulgt firmaet fra den spæde start og gerne ville bakke en investering op med yderligere funding, hvilket jeg vurderede var et godt signal at sende. Anton har set mange afsnit af Løvens hule, så han talte med på vejen, da vi snakkede valuation, procenter og kendskab til løverne.

Se Hopspots ca. 25 min inde i onsdagens afsnit af Løvens Hule her.

Vi blev sminket og forberedt på at komme ind. Jeg havde øvet elevatortalen og syntes også, at jeg havde styr på mine tal.

Spændingen var høj, for det er ikke lang tid, man har til at få fortalt alt dét, man gerne vil. Heldigvis spurgte løverne ind til produktet, og de lod sig også rive med, da de kom op for at prøve et af spillene. 

Dybden af spillene og læringsforløbene, såsom Lakridsmanden og Den Øde Ø, var svær at formidle på så kort tid. Det er ellers dét, vi differentierer os allermest på. Men løverne virkede imponerede over, at jeg havde styr på mine tal og byggede på en forskningsmæssig baggrund, samt havde gode folk i ryggen, både i teamet og omkring Hopspots, gennem bestyrelsen og Advisory boardet. 

Hopspots til hele Mellemøsten

Desværre lykkedes det ikke at få en investor med fra Løvens Hule. Det er svært at sige, hvad det skyldes. Jeg ved ikke, om det var vores valuation, prissætningen af produktet eller om det var, fordi EdTech er udenfor deres arbejdsområde. Det kunne ellers have været fedt at få en kommerciel profil med. 

Jeg ejer stadig størstedelen af virksomheden, og jeg synes, at vi er ved at være så langt nu, at jeg gerne vil invitere nye ind, som kan give os dét, der skal til for at tage det næste ryk!

I december lykkedes det at lande en yderligere investering fra Borean Innovation og WB Electronics. Der er stadig åbent for nye investorer, men vi er et godt skridt på vejen mod internationaliseringen. Mens Løvens Hule bliver sendt, sidder jeg f.eks i Dubai, for jeg har lige skrevet under på en ny kontrakt med en forhandler hernede, som ser potentialet i at sælge Hopspots til hele Mellemøsten. Så vi arbejder kraftigt på at få Hopspots ud i hele verden! 

Vækstfonden var forbi først i det nye år og lavede en lille film bagom Hopspots.