“Barnet kommer jo op i os” – HOPSPOTS TIL ALLE ALDRE

af Katrine Sejer Sørensen

Hopspots bruges i dag flere steder udover den danske folkeskole, nemlig også på specialskoler, i børneterapien og nu også i sundhedscentre.

På baggrund af efterspørgsel efter vores Hopspots fra andre områder end skolerne, som indtil nu har været vores primære fokus, har vi i løbet af de seneste måneder undersøgt, hvad Hopspotsene kan bidrage med til en ældre målgruppe, og vi har fået rigtig god respons.

Undersøgelserne har blandt andet bestået i brugertests med seniorer og interviews med fagpersoner, som også har afprøvet Hopspotsene. Blandt andet på Hjørring Sundhedscenter er Hopspots blevet implementeret til stor glæde for både yngre og ældre borgere i Hjørring. Her bliver Hopspots både brugt til interaktiv træning for borgere med hjerneskader og demens til børnehold og genoptræningshold. Vi har interviewet Lene Ellgaard fra Hjørring Sundhedscenter omkring hendes erfaringer med Hopspots hos den ældre målgruppe. Erfaringerne i Hjørring, sammen med vores egne tests viser, at også seniorer har stort udbytte af Hopspots, særligt indenfor tre kategorier: Fysisk træning, mental træning og socialt udbytte.

FYSISK TRÆNING

I flere af spillene kommer pulsen op hos deltagerne og man bliver fysisk udfordret. Dette er centralt i spillene Jagten, FlowDance og Hack Din Brik.

I Jagten skal deltagerne skynde sig fra den ene brik til den anden for at fange lyset og bliver derfor trænet i hurtighed og reaktionsevne. Man kan her spille på to hold og konkurrere om, hvem der kan nå at fange flest lys. Hvis man er vild med dette spil, kan man gå videre til sværere baner, hvor man for eksempel skal trykke flere gange på hver brik, stå i længere tid på hver brik eller sætte sig på brikken (evt. på stole). Dette giver mulighed for at variere træningen og træne forskellige kropsbevægelser.

– En dag på vores neurohold havde vi dem helt nede hvor de skulle røre med hænderne og sådan noget. Så det ikke bare foden. Det er jagten, hvor vi får dem mest op i tempo, altså så tonser de afsted (Lene, medarbejder ved Hjørring Sundhedscenter).

I FlowDance sammensætter man først et musikstykke ved hjælp af brikkerne, og derefter laver man en dans på et antal brikker, man selv vælger. Når dansen er indspillet, kan den samme eller en anden deltager forsøge at gøre dansen efter, da brikkerne lyser op i den indspillede rækkefølge. Til vores tests oplevede vi, at deltagerne spontant dansede og havde det sjovt med at indspille musikken, og derfor fik de pulsen op både ved at indspille musikken og ved at indspille og gentage dansene, hvor også reaktionsevnerne blev sat på prøve.

– Pyh, det her er ligeså hårdt, som når vi laver almindelig gymnastik (Ældre, kvindelig testdeltager om spillet Flowdance)

Hack din Brik er et spil, hvor man selv kan programmere brikkerne til at sige lige, hvad man vil. Her kan man for eksempel lave et spil, hvor en brik siger ”Gå baglæns til grøn”, når man trykker på den og den næste siger ”Drej rundt til sort”. På den måde kan man lave en bevægelsessti til en bestemt målgruppe og sætte fokus på netop de bevægelser, der er særligt svære eller vigtige hos de enkelte brugere. Alt afhængigt af, hvad brugerne er optaget af, kan man lave forskellige stier som træner balancen, smidigheden, konditionen eller styrken i kroppen.

 

HUKOMMELSESTRÆNING

Kognitiv træning et vigtigt element i flere af spillene med Hopspots. Specielt spillene Sekvens og Mix’N’Match sætter fokus på hukommelsen.

Sekvens er udviklet til at lave hukommelsestræning ved hjælp af forskellige strategier. Man træder en rækkefølge og lægger så en ny farve til. Hver brik har en lyd. Det giver mulighed for at huske ved hjælp af brikkernes farver, ved hjælp af lyde eller ved hjælp af den bevægelse man laver gennem rummet. Altså hukommelsestræning som ikke kun foregår i hovedet:

– I Sekvensen, der har de også kunnet greje det. De er røget i, måske efter en 6-7 stykker. Det er det samme med de hjerneskadede. Vi er aldrig kommet igennem hele sekvensen (Lene, medarbejder ved Hjørring Sundhedscenter).

Interviewer: Er det en ekstra forhindringsfaktor, at de også skal forstå det digitale?

– Jeg synes, selv ikke ved de allermest skadede vi har haft. Det tog måske et eller to spil, og så fór han rundt. Når man sørger for sådan lige at lære det at kende, så går det okay med at fange det (Lene, medarbejder ved Hjørring Sundhedscenter).

Et andet spil, hvor man kan træne hukommelsen er Mix’n’Match. Det er en ny version af det klassiske vendespil. En lyd er knyttet til en bestemt brik, og afpilles når man træder på den. Fremfor to ens, skal man finde et makkerpar. Det kan for eksempel være en hovedstad, som skal kobles med et land:

– Vi havde den der med hovedstæderne og landene. Der havde vi nogle stykker som efterspurgte det. Skal vi ikke prøve det igen? Det synes de var sjovt. Der var både kognitive og motorisk. Det synes de, var sjovt (Aktivitetsmedarbejder på et ældrecenter, Aalborg Kommune)

SJOVT OG SOCIALT

Hos os i CxD er vores mål ikke kun at brugen af Hopspots kan hjælpe med fysisk og mental træning, men i høj grad også, at man har det sjovt med hinanden, når man gør det. Derfor er vi glade for de mange tilbagemeldinger om, at det er sjovt at spille med Hopspots og at deltagerne har meget ud af at samarbejde og hjælpe hinanden igennem øvelserne.

– Vi har brugt det, og de synes, det er sjovt. […] Jeg synes, vi har succes med det (Lene, medarbejder ved Hjørring Sundhedscenter).

Interviewer: Blev det også en social ting for dem?

– Ja, det gør det. Også på den måde at man siger, ’Hov der er en grøn bagved dig, du er på grønt hold.’ [Interviewer: Så de kan hjælpe hinanden?] Ja, det kan de nemt, det gør de fint. Også med Sekvens og ligesådan med vendepillet, der med dyrene og sådan” (Lene, medarbejder ved Hjørring Sundhedscenter).

– Jeg synes, det var skægt at lege. […] Barnet kommet jo op i os” [Interviewer: Er det godt?] Det synes jeg da, det er. Det er sundt at prøve (Ældre, kvindelig testdeltager).

Fælles for alle spillene er også, at der er god mulighed for at være kreativ og legende med træningen. Brugerne bliver medskabere af egen træning og læring ved selv at indspille nye lyde og indtale instruktioner.

Da vores første erfaringer med en ældre målgruppe har været succesfuld, er vi nu ved at se på, hvordan vi kan tilpasse vores spil endnu bedre til denne målgruppe. Hvis din virksomhed, kommune eller institution kunne være interesseret i et samarbejde omkring mere leg og interaktiv træning på plejehjem og andre institutioner og tilbud målrettet ældre, så tøv ikke med at kontakte os, så vi kan få en snak om det.

Hvis du er interesseret i at se og prøve Hopspots, kan du lige finde dem på Center for Velfærdsteknologi i Aalborg og fra januar 2018 på DokkX i Aarhus. Som altid er du selvfølgelig også velkommen til at kontakte os og booke en gratis fremvisning af Hopspots.

About the Author: Katrine Sejer Sørensen

Med en baggrund i antropologi er Katrine stærk i kvalitative metoder. Hun har i løbet af en praktikperiode hos CxD designet og udført brugerundersøgelser og brugertest i forhold til videreudvikling af Hopspots til ældreområdet.