Specialskolen Stensagerskolen:

”Hopspots rammer plet!”

 

Vi er meget glade for, at Hopspots skaber værdi for så mange forskellige børn på skoler landet over. På specialskolen Stensagerskolen i Viby uden for Aarhus er børnene vilde med Hopspots, og de bruger det flere gange om ugen. Vi har snakket med Randi, som underviser 3. Klasse.

Randi har skemasat brugen af Hopspots og anvender det to dage om ugen sammen med sin 3. klasse i forbindelse med idræt. Randi har indført Hopspots, fordi ”der skal være noget andet end bare det at løbe”. Hun var positivt overrasket over, hvor godt Hopspots virker og over hvor meget børnene faktisk rør sig. Med Hopspots kan børnene holde fokus i op til en time, hvor de normalt mister motivationen efter 10-15 minutter. De er helt færdige efter en time med Hopspots, siger Randi.

”Hopspots er en rigtig god mulighed for at kombinere både den kognitionsmæssige læring og fysisk aktivitet. Læring kan meget nemt komme til at foregå siddende, og det er jo derfor Hopspotten er så fed. Det er jo det, vi godt kan li!”

Stensagerskolen

Stensagerskolen i Viby

Specialskole – Stensagerskolen er en meget eksperimenterende skole, der arbejder med og afprøver mange forskelligartede læringsmetoder. Det var derfor naturligt for Randi, at kaste sig ud i Hopspots og prøve det af sammen med børnene. Learning by doing er er vigtigt begreb på skolen, og det er vigtigt for børnene at have mulighed for at se og mærke.

Hopspots hjælper blandt andet børnene på Stensagerskolen med at parre ting, der hører sammen, kende forskel på ting, tælle, samle point, skabe overblik, se modsætninger, skelne mellem farver, lære begreber og træne hukommelse. Børnene lærer at rumme mange ting på samme tid og Randi erfarer, at de tager teten og agerer tovholdere, hvilket ikke opleves særlig tit på skolen.

”Det (Hopspots) kan få dem ud på grænsen af deres nærmeste læring”

Randi ser mange muligheder i Hopspots’ åbne univers, hvor børnene kan blive medproducenter af eget læringsmateriale og få deres egen verden ind i spillene. Flere undervisere på Stensagerskolen har vist interesse for Hopspots. For at udbrede anvendelsen på skolen, planlægger Randi at samle en interessegruppe og facilitere minikurser i, hvordan man anvender Hopspots i undervisningen.

Hopspots udvikles konstant og vi bliver hele tiden klogere på, hvad det kan og hvad der skal justeres. Randi havde nogle skarpe observationer og erfaringer, som vi tager til os, så vi kan gøre Hopspots endnu bedre for børn med særlige behov.

Det er ikke kun på Stensagerskolen, at de kan se muligheder i Hopspots. Flere specialinstitutioner, blandt andre Højmarkskolen i Holsted, Ådalskolen i Ringsted og Børneterapien i Gentofte, ser meget potentiale i spillene. Hos Børneterapien er de især glade for spillet Hack Din Brik, hvor man kan programmere spil individuelt til hvert barns udfordringer. På Ådalskolen velsker børnene mellem 15 minutters siddestillende undervisning og 15 minutters bevægelse med Hopspots, hvilket motiverer deres børn og opretholder fokus.