hopspots_brikker

Aktiv læring med Hopspots

Hopspots er et interaktivt læringsmiddel designet til at gøre det nemt at skabe aktiv læring. Hopspots udfordrer i bevægelse, kognitiv træning, sproglæring, samarbejde, danskfaglighed og meget andet. Med Hopspots er det muligt for børn at blive digitale medskabere af læringsindhold, når de producerer spil i App’en.

  • Bevægelse i undervisningen
  • Medskabelse af indhold
  • Nemt at flytte
  • 5 minutters opsætning
  • Kan bruges i alle grundfag
  • Kan bruges fra indskoling til udskoling
  • Kan aktivere en hel skoleklasse
  • Kan bruges med micro:bit

Se børnene spille Hopspots i denne korte video og find ud af, hvad du kan med det.

Hopspots-brugerne siger:

Hvem?

Hopspots hjælper med at træne krop og hukommelse, imens der leges og læres. Derfor kan Hopspots gøre en forskel for ung som gammel. Hopspots kan fx hjælpe børn på 3 år med at genkende dyrelyde, børn på 7 år med at lære alfabetet, børn på 10 år med at gange, dividere, børn på 15 med at samarbejde og diskutere og hjælpe ældre med at have det sjovt samtidig med at demens modarbejdes.

Se mere om hvordan Hopspots kan bruges i forskellige institutioner – klik på ét af billederne:

Kort over Hopspots i Danmark

Klik på kortet for at se en liste over institutionerne med Hopspots.

Hopspots bruges her:

Hopspots skaber bevægelse, læring og sjov helt fra Hjørring til Bornholm og er at finde i mange forskellige institutioner i hele Danmark:

  • Folkeskoler
  • Specialskoler
  • Dagtilbud
  • Børneterapier
  • Sundheds- og ældrecenter
  • Botilbud osv.

Læringsmidlet er tilmed at finde udenfor den danske grænse, nemlig i Sverige, Norge, Finland, Holland, Litauen, Mellemøsten og Hong Kong – og flere lande kommer!

Se om du kan låne Hopspots hos din lokale CFU eller kontakt os for en gratis og uforpligtende fremvisning og find ud af, hvordan Hopspots passer ind hos netop jer!

Priser og anerkendelse

Det giver rigtig god mening at gøre aktiv læring til en del af undervisningen ude på skolerne, men desværre er det bare rigtig svært for lærerne at lykkes med i praksis. De mangler nemlig tid og hænder og derfor skaber ønsket om aktiv læring en del frustration og udfordringer. De fleste lærere, vi har snakket med, siger, at de godt kender til de positive effekter ved aktiv undervisning og de ønsker, at det ville være nemt at skabe i praksis.

Én ting er, at regeringen siden 2014 har krævet, at eleverne får 45 minutters fysisk aktivitet hver eneste skoledag. En anden ting er, at det krav er baseret på forskning, som viser, at elever lærer bedre og mere, når de bevæger sig. Det skyldes, at bevægelse øger blodgennemstrømningen til hjernen, hvilket giver bedre fokus og arbejdshukommelse.

Læring og bevægelse i ét

Hopspots er et interaktivt læringsmiddel, der er designet til aktivt at engagere børn i deres læring ved at kombinere læring med bevægelse. Hopspots består af 12 trådløse brikker, som er forbundet til en app på iPad og en højtalerstander, og kombinerer således teknologien med det fysiske rum og fokuserer på børnenes interaktion.

Brikkerne registrerer berøring og lyser i et bredt spektrum af farver. De har en rækkevidde på op til 20 meter på hver side af højtalerstanderen, hvilket gør det muligt at kombinere læring med bevægelse. Højtalerstanderen er udstyret med hjul og lavet i et let træmateriale, hvorfor den er meget flytbar. Standeren fungerer, udover som højtaler, også som opbevaring og oplader til brikkerne, når strømkablet sluttes til. Med et Hopspots startsæt får man altså en komplet løsning, der er flytbar og kun kræver den plads, standeren fylder.

Hopspots spænder bredt

Hopspots-app’en indeholder en række forskellige læringsspil, der henvender sig til børn i alderen 3-15 år. Spillene dækker alt lige fra simple bevægelsespil, musik- og dansespil til spil, hvor man selv kan programmere fagligt indhold og interaktive historier for børn på mellemtrin- og udskolingsniveau. Med lys, lyd, bevægelse og gamification-elementet motiveres børnene til at træne fokus, hukommelse, sproglæring, beslutningstagning, samarbejde og meget mere, når de spiller med Hopspots. Flere af spillene er udviklet med tanke på børn med særlige behov, fx børn med ADHD og autisme, da de gør det muligt at træne kognition i kombination med brug af sanserne.

Programmering gjort simpelt

Hopspots gør det ikke kun muligt at skabe motiverende og sjov læring. Børn kan også blive digitale producenter af læringsindhold, når de indtaler deres egne spil i app’en. Børnene bruger helt simpelt iPad’ens kamera- og optagefunktion til at lave fagligt indhold i spillene. På den måde kan Hopspots tilpasses til alle aldre og faglige niveauer. Muligheden for at medskabe læringsindhold frem for blot at konsumere færdigt materiale, udstyrer børnene med de nødvendige evner til at blive kritiske brugere af moderne teknologi og forbereder dem til en endnu mere digitaliseret og teknologisk fremtid.

Hopspots er et unikt produkt, der er meget alsidigt i brug. Alle, fra 2-årige til ældre, kan drage nytte af at bruge Hopspots, eftersom det kan bruges til at træne en lang række evner, som fx sproglæring, programmering, kognitiv træning, motorik, koncentration, hukommelse osv.

Med Hopspots bliver det nemt at få aktiv læring ind i din undervisning. Læs mere om det her.